Řízení ČOV
Technické a programové řešení systému "Řízení ČOV" umožňuje automatické i ruční ovládání všech zařízení ČOV, parametrizaci těchto zařízení, signalizaci poruch a ukládání naměřených dat a jejich zpracování.
Systém se obvykle skládá z jednoho nebo více průmyslových programovatelných automatů (např. PLC Schneider, AMiT, Siemens apod.) a nadřazeného dispečerského počítače standardu PC s připojením na lokální nebo vzdálenou SQL databázi.
Vlastní řízení ČOV, hlídání poruchových stavů, snímání dat, přepočet analogových veličin, sumace analogových veličin, uchovávání parametrů, hlídání stykačů aj. provádějí PLC. Pokud tedy dojde k vypnutí či poruše PC, řízení ČOV není nijak ovlivněno či narušeno. Tato koncepce zaručuje maximální spolehlivost systému, protože průmyslová PLC mají minimální poruchovost a také neobsahují žádné mechanické pohyblivé součásti.
Jednotlivá PLC jsou mezi sebou propojena a mohou si dle potřeby předávat data nutná pro řízení ČOV. U rozlehlejších ČOV jsou vzdálené vstupy a výstupy napojeny taktéž přímo na PLC, takže veškerý sběr dat je zajištěn mimo PC.
Dispečerské počítače slouží pro zobrazení aktuálních a historických stavů, pro nastavení parametrů a pro zobrazení a tisk tabulek a grafů s naměřenými hodnotami. Všechny dispečerské počítače jsou rovnocenné, tzn. že v případě výpadku některého počítače lze systém monitorovat z ostatních.
Systém se dále skládá z rozvaděčů, kabelových rozvodů, ovládacích skříněk, čidel a sond. Pro ovládání vybraných zařízení je přednostně používáno řízení pomocí frekvenčních měničů nebo softstartérů.
Jednotlivá zařízení ČOV lze ovládat následujícím způsobem:
- místně pomocí tlačítek a potenciometrů na ovládacích skříňkách nebo na rozvaděči,
- dálkově ručně z dispečerského počítače,
- plně automaticky.
Možnosti systému jsou velmi rozsáhlé a lze je individuelně přizpůsobovat konkrétním požadavkům zákazníka. Mezi hlavní funkce systému patří:
- zobrazení stavu objektů a zařízení,
- informace o poruchových stavech včetně akustického upozornění,
- ukládání vybraných hodnot do SQL databáze,
- parametrizace pomocí dispečerského pracoviště,
- ochrana heslem proti neoprávněné změně parametrů,
- zobrazení analogových veličin graficky ve formě trendů,
- vykreslení a tisk grafů zvolené hodnoty v libovolném časovém intervalu z databáze,
- zobrazení a tisk tabulky s hodnotami denních minim a maxim v tabulce pro předdefinované snímané hodnoty (např. výšky hladin, koncentrace kyslíku, okamžité průtoky),
- zobrazení a tisk tabulky s hodnotami denních, měsíčních a ročních sumací pro předdefinované snímané hodnoty (např. celkový průtok, motohodiny),
- logování uživatelů systému, každý uživatel bude mít své heslo a svá přístupová práva,
- upozornění na poruchy vybranému okruhu osob pomocí SMS zpráv, u každé osoby lze definovat, o kterých poruchách má být informována,
- sledování statistik provozu každého zařízení s hlášením vypršení termínů revizí, oprav a doplnění či výměny provozních náplní, hlášení vypršení termínů definovaným osobám pomocí SMS zpráv,
- zobrazení hodnot uložených v databázi ve formě tabulek a různých statistik,
- zobrazení více průběhů naměřených hodnot v 1 grafu,
- možnost průběžného sledování výše úplat (v případě kontinuálního snímání či pravidelného zadávání koncentračních rozborů OV) podle vodního zákona,
- tisk protokolu o průtoku OV pro slévání vzorků OV,
- pravidelná synchronizace časů řídících počítačů,
- hlášení pomocí SMS zpráv při narušení objektů vybranému okruhu osob,
- identifikace vstupů obsluhy a otevření objektů pomocí radiofrekvenčních karet,
- sledování spotřeby elektrické energie, popř. sledování 1/4 hodinových maxim a jejich regulace.